Myssyfarmin Myssymummot poseeraavat Škodan maailmanlaajuisen automainoksen kasvoina

0
"The Myssy farm gives work to around a hundred local knitters", sanotaan Škodan kampanjan kuvatekstissä. Mainoskuvassa poseeravat Leila Setälä ja Hanna Ora. Kuva: Carlos Blanchard

PÖYTYÄ. Pöytyäläinen Myssyfarmi ja sen Myssymummot ovat päässeet Škodan maailmanlaajuisen Explorers of Sustainability -kampanjan kasvoiksi.

Myssyfarmi on yksi kampanjaan valitusta neljästä eurooppalaisesta yrityksestä. Kampanjayritysten etsimisestä vastasi tšekkiläinen kuvausagentti, joka lähestyi yritystä sosiaalisessa mediassa.

–Luulin ensin, että viestissä on kyse huijauksesta. Että haluammeko mukaan kansainväliseen autokampanjaan? Ennen kuin ehdimme sen enempää kaivella, tuli jo soitto Tšekeistä, että tämä tarina on ehdottomasti saatava mukaan, kertoo Myssyfarmin Instagramista vastaava Iryna Shvets Myssyfarmin tiedotteessa.

Kampanjan ajatuksena on jakaa poikkeuksellisen vastuullisia yritystarinoita. Myssyn yrittäjiltä ei oikean merkkistä autoa löytynyt, mutta kun farmin ringissä neuloo liki 100 Myssymummoa, nopeasti selvisi että heistä seitsemän ajaa Škodaa.

–Kun agentti esitteli Myssyfarmin Škodan bränditiimille, nämä innostuivat heti valtavasti. Että ihan mieletöntä päästä kuvaamaan karismaattisia eläkeläisrouvia, tällaista ei ole alalla ennen tehty, Shvets kertoo.

Explorers of Sustainability on neliosainen kampanja, joka kertoo neljän edelläkävijä yrityksen tarinan 2,5 minuutin minidokumentissa sosiaalisen median eri kanavissa sekä kansainvälisessä verkkolehdessä Škoda Storyboardissa. Kampanjan aiemmat osat ovat saavuttaneet yli miljoona katselukertaa.

Explorers of Sustainability, Closely-knitted community -dokumenissa Myssyn yrittäjä Anna Rauhansuu kertoo Myssyn tarinaa kahden ja puolen minuutin ajan englanniksi. Dokumentti kuljettaa yrityksen tarinaa läpi Pöytyän: Rintalan lammastilalla, Myssyn päämajassa, kotikylällä Vistolassa sekä Aurajokilaaksossa, jossa Myssymummot ajavat itsevarmoina kohti päivän tapaamista.

Minidokumentissa esiintyneet Myssymummot Leila Setälä, Ulla Aitavaara, Soili Salminen ja Hanna Ora pitivät saksalaisvetoisen monikansallisen tiimin vetämiä ja neljä päivää kestäneitä kuvauksia huikeana kokemuksena.

–Ensin ajatus tuntui todella yllättävältä, luulin että he haluavat kuvata pelkästään autoani. Mutta että minuakin? Kuvaukset olivat todella jännittävä kokemus, mutta äkkiä sitä tottui kameraan. Tällaista voi kokea vain kerran elämässä ja hyvin harva pääsee koskaan kansainväliseen kampanjaan, Leila Setälä kertoo Myssyfarmin tiedotteessa.

Dokumentin jakeluun on maailman laajuiset oikeudet Pohjois-Amerikkaa lukuun ottamatta. Yrittäjästä itsestään dokumenttiprojektiin osallistuminen oli luonteva askel kansainvälisillä areenoilla.

–Olemme rakentaneet johdonmukaisesti kansainvälistä brändiä, jakelukanavia ja sosiaalista mediaa. Myssyfarmin tarina on globaalissa mittakaavassa täysin ainutlaatuinen ja tavoitteenamme on tehdä lisää kansainvälisiä yhteistöitä globaalien brändien kanssa. Meille tämä tuo merkittävää näkyvyyttä ja Skodalle taas ainutlaatuista sisältöä, kaikki voittavat, Anna Rauhansuu kuvailee.

Minidokumentin pääsee katsomaan YouTubessa osoitteessa https://www.youtube.com/watch?v=d89jStP6bw4