Yläneläinen Raili Pajula hyppäsi kivuissaan oman autonsa rattiin, kun Kela-taksille tuli mutkia matkaan

0
Raili Pajula asuu Yläneellä, Pyhäjärven tuntumassa. Kuvassa hän esittelee senioriskootteria Viikkolehden juttua varten kesäkuussa 2024.
Raili Pajula asuu Yläneellä, Pyhäjärven tuntumassa. Kuvassa hän esittelee senioriskootteria Viikkolehden juttua varten kesäkuussa 2024.

PÖYTYÄ / Yläne. Yläneläinen Raili Pajula soitti torstaiaamuna 17.10. noin kello 8 Riihikosken terveysasemalle ja sai akuuttiajan lääkäriin kello kymmeneksi. Hän valmistautui matkaan tilaamalla kello 8.22 Kela-taksin Menevän tilausnumerosta. Auton luvattiin saapuvan pihaan kello 9.25 ja kello 8.44 Pajulan kännykkään tulleessa viestissä auton kerrottiin olevan matkalla.

Kun kello läheni luvattua saapumisaikaa, Pajulan puhelin soi. Soittaja pahoitteli tilauksissa olevan ruuhkaa ja sanoi, että kyyti järjestyy vasta kello 10 jälkeen. Kivuista kärsivä Pajula harmistui, peruutti tilauksen ja lähti kiireen kaupalla matkaan omalla autollaan. Hän ehätti vastaanotolle juuri ja juuri ajoissa.

Pajulalle kävi samanlainen sattumus kaksi vuotta sitten, jolloin hän oli matkalla röntgeniin Loimaalle. Silloinkin luvattu noutoajankohta siirtyi myöhemmäksi. Kuljettaja teki parhaansa, jotta Pajula ehtisi ajoissa perille ja likipitäen hän ehtikin.

Pajulan mielestä tilausten sujuvoittaminen ja paikallisen taksipalvelun ylläpitäminen on tärkeää. Hän pelkää vastaavien pulmien koskettavan jatkossa entistä useampia maaseudun asukkaita, sillä monet palvelut vähenevät, väestö ikääntyy ja taksien käyttö tulee todennäköisesti lisääntymään.

Kyyti viimeistään 2 tunnin kuluttua

Menevän toimitusjohtaja Tuomo Halmisen mukaan Raili Pajulalle lokakuun puoliväläissä sattuneen tapahtumaketjun syy oli, että Yläneelle lupautuneella kuljettajalla oli kyyti Oripäässä, kun hän otti tilauksen. Yllättäen kyyti olikin jatkunut, kuljettaja oli joutunut perumaan lähtönsä Yläneelle ja tilalle oli etsitty toinen auto.

Sen laskettiin olevan Yläneellä 1 tunnin 45 minuuttin päästä Pajulan tilauksesta. Näin ollen se olisi täyttänyt Kelan vaatimuksen, jonka mukaan kyydin on oltava asiakkaan luona kahden tunnin sisällä tilauksesta.

Halminen pahoittelee kömmähdystä ja sanoo ymmärtävänsä, ettei järjestely olisi pelastanut Pajulan saamaa akuuttiaikaa. Hän sanoo ruuhka-aikojen äkkilähtöjen olevan takseille haastavia etenkin alueilla, joissa välimatkat ovat pitkiä.

– Yleensä kello kahdeksan ja yhdeksän välillä kaikki taksimme ovat liikkeellä, Halminen sanoo.

Aina kun mahdollista, Halminen kehottaa tilaamaan kyydin edellispäivänä. Näin tilattuja kyytejä koskee vaatimus, että auton tulee olla asiakkaan luona 15 minuutin aikaikkunan sisällä.

Valvonta on raporttien varassa

Raili Pajula purki harmiaan tutulle taksiautoilijalle, joka kehotti jatkossa soittamaan suoraan hänelle.

Menevän Tuomo Halminen sanoo sen olevan Kela-kyytien kohdalla sallittua ja moni asiakas tekee niin, mutta keskuksella on usein paremmat mahdollisuudet järjestää kyyti, etenkin akuuteissa tilanteissa.

– Ajojärjestelijä näkee lähimmät vapaat autot ja hän voi tehdä ajoihin muutoksia, joiden turvin äkillinen kyyti saadaan usein toteutumaan. Tällaisia muutoksia yksittäiset autoilijat eivät pysty tekemään, Halminen perustelee.

Raili Pajula yritti selvittää, miten Kela-kyydeistä voi antaa palautetta ja hän löysi ainoastaan Menevän reklamointisähköpostin.

Jämäkämpää seurantaa Kelalta toivoo myös Tuomo Halminen. Hän kertoo Kelan edellyttävän taksipalvelun tarjoajilta raportteja, mutta niiden todenmukaisuuden valvonta vaikuttaa heppoiselta.

– On toimijoita, jotka eivät tee ajojärjestelyjä yhtä pontevasti kuin toiset, mutta silti raportit näyttävät kaikkialla melko samanlaisilta, Halminen toteaa.

Hänen mielestään olisi kannattavaa, että Kela kehittäisi taksikyytejä varten oman valvontajärjestelmänsä, joka keräisi dataa tilaushistoriasta.